Bland alla klassiska italienska racingarenor är det en som får pulsen att slå lite extra hårt: Autodromo Nazionale Monza. Här, på den mytomspunna Formel 1-banan utanför Milano, ska Dino Beganovic nu ta sig an säsongens femte deltävling i det italienska Formel 4-mästerskapet.
Beganovic anländer till Monza stärkt av ett bra resultat senast på Mugello för två veckor sedan. Med inte bara en, utan två, pallplatser – dessutom i omväxlande väderlek – presenterade Linköpingsföraren sitt bästa facit hittills i sin unga formelbilskarriär och avancerade in i topp fem i det dokumenterat stenhårda mästerskapet.
Inför besöket på Monza, en av världens äldsta racerbanor med anor från 1922, hoppas Beganovic förstås kunna fortsätta på samma väg. Den 16-årige Ferrari Driver Academy-föraren ser fram emot sin första tävling på ultrasnabba ”La Pista Magica”: en plats av närmast religiös betydelse för italiensk motorsport.
– Det blir speciellt att komma till Monza den här helgen, säger Dino Beganovic. Jag har längtat efter att få göra mitt första race just där. Att dessutom få göra det som Ferrari Driver Academy-förare, på platsen för Italiens Grand Prix, är ännu större. Vi hade en väldigt bra helg senast på Mugello med två pallplatser och målet är förstås att bygga vidare på det i helgen.
Monza-banan mäter 5.793 km och kännetecknas främst av sin snabba karaktär. Banans långa raksträckor premierar en bil med hög toppfart, vilket i sin tur uppnås på bekostnad av grepp i de långsammare partierna och ställer stora krav på föraren under inbromsning och sväng.
En annan viktig faktor på Monza är den så kallade slipstreaming-effekten, som innebär att bilarna tar rygg på varandra längs med rakorna för att dra nytta av minskat luftmotstånd och därigenom uppnå högre hastigheter.
– Slipstreaming är viktigare på Monza än någon annanstans, förklarar Dino Beganovic. Vi har varit där och testat och vi kunde tydligt se hur stor den effekten är. Får man till det perfekt kan man tjäna uppemot en sekund per varv, men det är också lätt att man börjar fokusera på fel saker. Det blir intressant att se hur de olika teamen lägger upp det internt i framför allt kvalet, om man hjälps åt att dra eller inte.
Beganovic tog Monza-banan i besittning redan under onsdagen, då han genomförde ett kollektivt test inför helgens Formel 4-tävlingar – som officiellt inleds i morgon fredag.
TIDSSCHEMA
Formula 4 Italian Championship
Deltävling 5 – Monza
Fredag 16 oktober
Fri träning 1: 10.25-11.05
Fri träning 2: 14.40-15.20
Lördag 17 oktober
Kval 1: 09.50-10.05
Kval 2: 10.15-10.30
Race 1: 15.15 (30 min + 1 varv)
Söndag 18 oktober
Race 2: 10.00 (30 min + 1 varv)
Race 3: 15.50 (30 min + 1 varv)
Streaming, timing och resultat:
www.f4championship.com
www.dinoracing.se